Vampire Ltd – A vérszívó üzem

Vampire Ltd – A vérszívó üzem

Vampire Ltd

Nero Brasov, vámpír és bukott üzletember, bosszút forral. Embernek álcázza magát, behatol az ősellensége cégébe, és belülről szabotálja. Ellensége, Hadrian Alba, szintén vámpír, bemutatja a Moonlite nevű termékét, amit el akarunk pusztítani. A vámpirizmus talán a társadalmi szatíra eleme, és az öngazdagító, de a vállalatot rosszul irányító emberek metaforája. Hadrian egyik munkásának adjuk ki magunkat, hogy elérjük a célunkat. Meg kell hívatnunk magunkat a gyár területére, mint vámpírnak, csak úgy léphetünk be. Beszélgethetünk más munkásokkal, számítógépekkel, ezek az akciók menüvezéreltek, és sokat megtudhatunk általuk a háttértörténetről. Nem sok helyszín van a játékban, egy közepes, vagy inkább rövid terjedelmű történet. A műfaja szerint komédia, tehát van jópár humoros megnyilvánulás is benne. Van benne utalás a klímahelyzetre, ami esetleg elgondolkodtatja az olvasót, de végül megoldást talál a kétségeire a történetben.

A játékban Nero Brasovot irányítjuk, amint egy felvételes munkásnak álcázva mászkál ellenfele gyárának a területén. A játék felfogható allegóriaként, amelyben a szimbólum a vérszivó, kapitalista vámpír, itt a vámpírság a burzsoá kizsákmányolóra utal, amely fölött győzelmet arat a kényszerűségből szocialistává avanzsált, bukott burzsoából lett szabotőr vámpír. A végkifejlet, természetesen ellenfelünk legyőzése a fizikai harc, küzdelem eszközeivel, ami szintúgy menüvezérelten van megoldva, mint a párbeszédek, amely menükben általában 1-es és 2-es billentyű választásával haladhatunk előre az eseményekben. Az atmoszféra szintén humoros, mint az előző játékban, még a menük szövegei is viccesek, a szerző így segít azonosulni a vámpír karakterrel, a humor eszközein keresztül.

A játék az elnyomó, a vámpír elleni harcra fókuszál, vámpírként, a többi karakter nem ellenségként, nem is ellenfélként vagy akadályként, hanem megoldandó feladványként van jelen általában a játékban, ez jelentheti átvitt értelemben, hogy minden ember egy külön, megfejtendő, magányos sziget, az emberi fajta rejtélyessége is belelátható, ha a játék szimbolikáját szeretnénk felfejteni. A gyár területén barangolva betekintést nyerhetünk a munkások hétköznapjaiba, hol rokonszenvvel, hol ellenszenvvel ábrázol a játék írója egy karaktert, látszik, hogy az író ismeri mindkét világot, amelyikről szimbolikusan említést tesz: a gyártulajdonos burzsoázia világát szintúgy, mint a termelőüzem mindennapjait. Talán volt szerencséje részt venni irodai alkalmazottként és fizikai dolgozóként is szerepet vállalni egy gyár életében, ami nem lenne egyedülálló, hiszen velem is megtörént már ilyesmi életem során.

A játék forrásfájllal együtt került fel az IFDB-re (Interactive Fiction Database), ami alapján akár felhasználható tanulóprogramként további játékok írására, vagy akár magyarra is lefordítható lenne, amennyiben lenne igény magyar nyelven interactive fiction-ökre, bár ez a műfaj jellemzően inkább már az angolul valamennyire tudó emberek szórakozása, kérdés, hogy megérné-e ilyesmivel tölteni az időt, mint a játék magyarítása. A játékot végeredményben úgy értékelném, mint egy intelligensen megfogalmazott kapitalizmus-kritikát, amelyben sor kerül modern kérdések felvetésére is, úgymint klímahelyzet, például. Mivel a is forrása hozzáférhető, ajánlható lenne bevezetésnek is az interactive fiction világába. Maga a játék plusz mondanivalója, jelentéstöbblete nincs expliciten kifejtve, tehát egy izgalmas kalandjátékot kapunk, durva kiszólások nélkül, a plusz jelentés, a jelentéstöbblet mégis nyilvánvaló annak, aki ismeri a vámpírszimbolika ilyen értelmű jelentésrétegeit.

, , , , ,

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.