Dungeon Detective 1-2
Tudom, mindenki utálja, ha játékokról írok, de hát mit csináljak? Kezdek kifogyni aktuálisan a témákból. Nemrég szenvedtem ki a klímaváltozásról egy beadandót, egyfajta alkotói válság jött rám. Bizonyos nézőpontból szemlélve 16 éves korom óta, vagyis mióta elkezdtem írni, folyamatos ez az állapot. Üdítő kivételt képezett az origós korszak, de jelenleg nem folytatok kimondott zsurnaliszta tevékenységet. Érdekes, hogy mióta újságíró szakirányt választottam, mintha elment volna egy kissé a kedvem. A depi és az újévi cigipara rám is rámjött, egyelőre eredmény nélkül.
Tehát a tavalyi év egyetlen játékújdonsága, ami megragadott, a Dungeon Detective (Barlangi nyomozó) sorozat volt. Szépen beleilleszkedik a manapság divatos nyomozós játékok sorába, ami mégis egyedivé teszi, az a hangulata, ami egy D&D-szerű világ kissé parodisztikus ábrázolása egy gnoll detektív, Sniff Chewpaw szemszögéből. Az első részről már rögtön feltűnik, hogy egy vérbeli fantasy történettel van dolgunk, csak fordított nézőpontból, az általunk irányított főhős ellopott kincsek után kutat, amit magukat kalandozónak nevező bűnözők ragadtak magukhoz a labirintusból. Kalandjaink során mindössze kétszer adódik lehetőségünk a mentésre, ezért mindig figyeljünk arra, amit beszélgetőtársaink mondanak nekünk, és lehetőleg aszerint cselekedjünk. A munkánk során bizonyítékokat kell gyűjteni a tolvajok kilétéről, de ezt szerencsére elvégzi helyettünk a program. A tettesek kilétére a begyűjtött bizonyítékok alapján kell rájönnünk. Eléggé hangulatos játék, jó hosszú bevezetővel a megbízónkkal, aki egyébként nem más, mint egy tűzokádó sárkány. A játék érdekessége, hogy szörny létünkre a békés megoldások hívei vagyunk, és nem is kell senkinek elpusztulnia, legalábbis én nem találkoztam ilyesmivel. Ez nagyjából igaz a 2. részre is.
A második részben (mi más, mint) bombatámadás éri újabb megbízónk búvóhelyét, akinek személyében pedig egy ördögöt tisztelhetünk. Persze, nem olyan ördög, mint a többi, nagyon jól leinformálható, békés együttélésre berendezkedett, korrekt szerződéseket kötő ördögről van szó. Ez a rész már komolyabb és összetettebb játékmechanizmust használ, látjuk főhősünk képét, tárgyait, pénzhasználati rendszer van a játékba építve, ami annyira nem nagy teljesítmény, szerintem, tekintve, hogy ezt néhány változó és feltétel megoldja, és amúgy is némi anomáliát véltem benne felfedezni. Van viszont nappal/éjszaka rendszer is, ez viszont különösen hangulatossá teszi a játékot. Viszonylag nagy a terület, amit bejárhatunk, és sokan vannak a bombatámadás lehetséges gyanúsítottjai is. Kiemelt szerepe van a megoldás szempontjából a House of Chess-nek, azaz a Sakk Házának, ugyanis a város polgárai különös szokásnak hódolnak: éjszaka sakkozni járnak a Sakk Házának hölgyeivel. Nem kell különösebben dörzsöltnek lennünk, hogy kitaláljuk, hogy ez a játékban egy eufemizmus a kupleráj meghatározására. A házban ténylegesen és folyamatosan sakkoznak, ez szerintem viccesebb helyzeteket eredményez, mintha echte kuplerájról lenne szó. De, persze, a Sakk Házán kívül is van élet, ténylegesen végig kell egy párszor korzóznunk a városban fellelhető utcákat és sikátorokat, a város alatt húzódó csatornarendszerről már nem is beszélve.
A játék írója egy Wonaglot nevű valaki, újonnan érkezett arc az interactive fiction játékok területén, és ennek megfelelően szerintem eléggé alulértékelt (a 11-12. hely környékén végez rendszerint az IFCompon). Hasonlóan kedvelt játékíróm még egy eejitlikeme nevű illető, akiről azt is lehet tudni kicsoda, de ő sem központi figurája ennek a műfajnak, még ennyire sem. Wonaglotra visszatérve: kíváncsian várom az elkövetkezendő játékait (ha lesznek), a Dungeon Detective 2: Devils and Details-szel nagyon magasra tette a mércét, ha folytatni akarja esetleg egy harmadik részzel, de bármilyen, ebben a világban játszódó történetet szívesen vennék tőle, mert az eddigiek jók voltak, sőt, kiemelkedtek az egész játékírói közösségben (ez persze az én szubjektív megítélésem).
Deprecated: mb_strrpos(): Passing the encoding as third parameter is deprecated. Use an explicit zero offset in /home/yesokhu/madinhungary.org/inc/_ext/_url_rel2abs.php on line 157