A stimulánsok nem javítják az ADHD-s gyerekek tanulmányi teljesítményét
Posted by admin on Jun 06, 2022 in Mad In America
Posted by admin on Jun 06, 2022 in Mad In America
"Az ADHD-s gyermekek tanulásának javítására irányuló erőfeszítéseknek a hatékony
tudományos oktatásra kell összpontosítani, nem pedig a stimuláns gyógyszerekre."
Írta: Peter Simons, Mad In America, 2022. június 6.
Egy új tanulmány kimutatta, hogy a stimuláns gyógyszerek nem segítették az ADHD-s
gyerekek jobb iskolai teljesítményét. Bár a kábítószerek javították a gyerekek
viselkedését az osztályban, tanulmányilag semmivel sem teljesítettek jobban,
amikor szedték a kábítószert, mint amikor nem.
"A gyógyszeres kezelésnek nem volt kimutatható hatása az oktatás során tanított
anyagok elsajátítására" - írják a kutatók. „A gyerekek ugyanannyi tantárgyat és
szókincset tanultak meg, akár [Ritalint], akár placebót szedtek a tanítási időszakban.”
A Journal of Consulting and Clinical Psychology folyóiratban megjelent tanulmányt
William E. Pelham, Jr. vezette a Floridai Nemzetközi Egyetemen. A San Diego-i
Kaliforniai Egyetem kutatói is részt vettek benne; a Kaliforniai Egyetem,
Irvine; Floridai Állami Egyetem; és a Penn State College of Medicine.
A kutatók 173 (7 és 12 év közötti) gyermeket toboroztak, akik megfeleltek
az ADHD DSM-5 kritériumainak, és részt vettek egy terápiás nyári táborban.
A vizsgálatot úgy tervezték meg, hogy a gyerekek egyik csoportja Ritalin
(metilfenidát) stimulánst kapjon három hétig (míg a másik csoport placebót
kapott). Ezután a csoportok váltottak – az első csoport most placebót kapott,
a második csoport pedig Ritalint szed három hétig.
Ezzel a tervvel a kutatók összehasonlíthatták, hogy ugyanazok a diákok
hogyan teljesítettek placebóval a stimuláns szerekkel szemben. Ezen
túlmenően, a két csoport váltása segít más hatások, például az elvonási
hatások és az idő hatásainak figyelembe vételében (például, hogy minden
diák izgatottabb volt-e korábban – vagy később – a programban).
Ez a tanulmány egyedülálló, mert a stimulánsok hatásait vizsgáló
tanulmányok nem értékelik a tényleges iskolai teljesítményt.
(A kutatók azt írják, hogy ez az első ilyen jellegű tanulmány.)
Ehelyett a tanulmányok általában a viselkedésre (például arra,
hogy a gyerekek jobban tudnak-e ülni egy osztályteremben), a
tanárok vagy a szülők értékelése szerint. A tanulmányi
teljesítmény azonban az egyik kritikus ok, amiért a szülők azt
akarják, hogy gyermekeik kábítószert szedjenek.
A kutatók ezt írják:
"Bár évtizedek óta úgy gondolják, hogy a gyógyszereknek
az akadémiai ülések termelékenységére és az osztálytermi
viselkedésre gyakorolt hatása az új akadémiai anyagok
jobb tanulását eredményezi, nem találtunk ilyen fordítást."
Hozzáteszik: "A gyógyszeres kezelésnek nem volt kimutatható
hatása arra, hogy a gyerekek mennyit tanultak a tudomány,
a társadalomtudomány és a szókincs akadémiai egységeiből."
A kutatók azt találták, hogy a kábítószer szedése közben a
gyerekek körülbelül egy-két több matematikai feladatot
tudtak megoldani percenként, és körülbelül kettővel kevesebb
„szabálysértést” követtek el óránként.
A kutatók megjegyzik, hogy a kábítószert szedő tanulók egy
kicsit jobban teljesítettek a teszteken is – 1,7-3 ponttal
a 100 pontos skálán. Hozzáteszik azonban, hogy ez a javulás
kisebb, mint amennyit a gyerekek látnak, ha jól alszanak
a vizsgálat előtt.
Összefoglalva, a kutatók azt írják, hogy a szülők és a
gyermekorvosok úgy vélik, hogy a stimulánsok a tanulmányi
javuláshoz vezetnek, és hogy a tanulmányi eredmény az ADHD
kezelésének elsődleges célja. A kutatók azt javasolják,
hogy ha ez a cél, akkor nem szabad stimulánsokat felírni.
Ehelyett javítani kell az akadémiai oktatást és támogatást:
„Az, hogy nem sikerült megtalálnunk a stimuláns gyógyszerek
hatását az egyes tanulmányi tantervi egységek tanulására,
kérdéseket vet fel azzal kapcsolatban, hogy a stimuláns
gyógyszerek idővel miként vezetnek a tanulmányi eredmények
javulásához. Ez fontos, mivel sok szülő és gyermekorvos
úgy gondolja, hogy a gyógyszeres kezelés javítja a tanulmányi
eredményeket; a szülők nagyobb valószínűséggel választanak
gyógyszeres kezelést (más kezelési lehetőségekkel szemben),
ha a tanulmányi eredményt a kezelés elsődleges céljaként
határozzák meg. A jelenlegi eredmények azt sugallják,
hogy ez a hangsúly félrevezethető: az ADHD-s gyermekek
tanulásának javítására irányuló erőfeszítéseknek a hatékony
akadémiai oktatásra és támogatásra kell összpontosítaniuk
(pl. egyéni oktatási tervek), nem pedig stimuláns
gyógyszerek alkalmazására.”
A tanulmány egyik figyelmeztetése az, hogy minden nap
rövid (25 perces) leckéket tartalmazott, kiscsoportos
környezetben, így nem világos, hogy az eredmények hogyan
általánosíthatók egy normál, teljes iskolai napra egy
nagyobb osztályteremben. Ezenkívül a vizsgálat rövid távú
nyomon követése (három hét a gyógyszer mellett) nem
egyértelművé teszi, hogy a hosszabb használat több
vagy kevésbé hatékony lenne-e.
A gyermekkori ADHD-ról szóló, leginkább elismert és
legtöbbet idézett tanulmány, a NIMH MTA-vizsgálata
ígéretes kezdeti eredményeket talált az ADHD
tüneteivel és viselkedésével kapcsolatban, amelyeket
széles körben publikáltak a tömegmédiában, és
elvezettek ahhoz a hithez, hogy a stimulánsok
rendkívül hatékonyak az ADHD kezelésében.
Az MTA-vizsgálat későbbi eredményei azonban
lehangolóak: a három éves követés azt találta,
hogy a kezelésben részesülők semmivel sem jártak
jobban, mint azok, akik nem, míg a hat-nyolc éves
utánkövetés azt találta, hogy azok, akik kaptak
a kezelés az általuk tesztelt intézkedések
91%-ában rosszabbul teljesített,
mint a kontrollcsoport.
Egy másik nemrégiben készült tanulmány kimutatta,
hogy a stimulánsok szedése több mint 18-szor
nagyobb valószínűséggel tapasztalja meg a
gyerekek depresszióját. Amikor azonban a gyerekek
abbahagyták a gyógyszer szedését, a depresszió
kockázata visszaesett egészséges társaik
kockázatára. Hasonló tanulmányok is
alátámasztották ezt a hatást.
****
Pelham III, W. E., Altszuler, A. R., Merrill, B. M., Raiker, J. S., Macphee, F. L., Ramos, M., . . . & Pelham Jr, W. E. (2022). The effect of stimulant medication on the learning of academic curricula in children with ADHD: A randomized crossover study. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 90(5), 367-380.
Deprecated: mb_strrpos(): Passing the encoding as third parameter is deprecated. Use an explicit zero offset in /home/yesokhu/madinhungary.org/inc/_ext/_url_rel2abs.php on line 157